De game is opgebouwd uit verschillende planeten, elk met zijn eigen sfeer en gevaren. Deze locaties zijn kleiner en lineairder dan in andere Metroid Prime-titels, wat het verkennen wat minder complex maakt. Maar dit sluit wel beter aan bij de snelle actie van deze game en het feit dat het een handheld-game is. Elk gebied is gevuld met vijanden, puzzels en verborgen kamers die het bekende Metroid-gevoel van verkenning en ontdekking toch in stand houden.
De gameplay van Metroid Prime Hunters is gedurfd voor een handheld-game: het gebruikt een FPS-perspectief met een touchscreen-besturing, waarbij je je stylus gebruikt om te richten en te schieten. Dit werkt verrassend goed en de precisie komt dicht in de buurt bij de muisbesturing van pc-games. Het voelt intuïtief aan en voor een handheld uit die tijd is dit een indrukwekkende technische prestatie.
Je kan schakelen tussen verschillende wapens die bij de verschillende premiejagers horen, elk met zijn eigen unieke eigenschappen en kracht. Het aanbod van wapens en skills houdt de gameplay boeiend en zorgt ervoor dat je verschillende strategieën gaat uitproberen. De game bevat bovendien enkele Metroid-typische elementen zoals power-ups en upgrades.
Een van de hoogtepunten van Metroid Prime Hunters is de multiplayer mode, die nu enkel via lokale draadloze verbinding gespeeld kan worden. In deze mode kan je het tegen elkaar opnemen als Samus of een van de andere premiejagers, elk met zijn eigen wapens en vaardigheden. De diverse premiejagers zorgen voor variatie in speelstijlen en geven de multiplayer een soort team-based shooter-gevoel dat toen zeldzaam was voor een handheld. De maps zijn compact en ontworpen voor snelle, actievolle gevechten.
De online multiplayer was toen ook enorm indrukwekkend en maakte van Hunters een must-have op de DS. Hoewel de servers tegenwoordig offline zijn, heeft deze mode een flinke impact achtergelaten als een van de meest innovatieve multiplayer-ervaringen op een Nintendo-handheld.
Metroid Prime Hunters is echt een grafische prestatie voor de DS. De 3D-omgevingen zien er gedetailleerd en sfeervol uit. De animaties van zowel Samus als haar tegenstanders zijn vloeiend. De graphics kunnen natuurlijk niet tippen aan die van de GameCube-games, maar ze zijn indrukwekkend voor de DS. De omgevingen en personages kennen ook weer de duistere, dreigende sfeer van de Metroid-serie. Ook de soundtrack legt de sci-fi-sfeer van Metroid goed vast. Toch zijn er voor de DS wat concessies gedaan, waardoor de muziek en geluidseffecten soms minder divers en goed zijn dan in andere Metroid-games.
De moeilijkheidsgraad van Metroid Prime Hunters is goed gebalanceerd. De vijanden worden steeds uitdagender naarmate je verder komt. Het is belangrijk om de besturing goed onder de knie te krijgen. In het begin is het wellicht even wennen om een shooter met een touchscreen te besturen en lijkt de game moeilijker dan die daadwerkelijk is. De echte uitdaging komt vanzelf om de hoek kijken.
De puzzels zijn minder complex en uitdagend dan in andere Metroid-games, wat ergens jammer is. Toch vond ik dit niet zo erg, omdat het ook tof is om te zien dat een Metroid-game meer op de gevechten leunt.
Metroid Prime Hunters is een technisch indrukwekkende en gewaagde titel voor de Nintendo DS, die erin slaagt een volwaardige Metroid-ervaring naar een handheld te brengen. Hunters is een waardevolle aanvulling op de serie dankzij de unieke premiejagers, actievolle gameplay en vernieuwende besturing. De sterke multiplayer en indrukwekkende graphics maken het een memorabele en unieke ervaring binnen het Metroid-universum.
Verberg.